Jauno vēsturnieku zinātniskie lasījumi IX (2023) | 210-222 | PDF

https://doi.org/10.22364/jvzl.09.18 

20. gadsimta mākslas un politiskās varas simbioze mākslinieka un Latvijas armijas virsnieka Herberta Mangolda dzīvē un daiļradē

Monta Gintere
Bc. art., Latvijas Mākslas akadēmijas Mākslas zinātnes nodaļas
Mākslas vēstures un teorijas apakšnozares maģistrante

Anotācija
Raksts sniedz ieskatu līdz šim sabiedrībā maz pazīstamā mākslinieka un Latvijas armijas virsnieka Herberta Mangolda (1901—1978) dzīvesgājumā, kā arī radošajā un militārajā karjerā. Līdztekus dienestam armijā viņš studēja Latvijas Mākslas akadēmijā, 1933. gadā absolvēja Grafikas meistardarbnīcu. Lai gan Mangolda daiļradi 20. gadsimta 20. un 30. gados lielā mērā sekmēja uzturēšanās militārajā vidē, viņš izstrādāja porcelāna apgleznojuma metus arī Kuzņecova porcelāna fabrikai, piedalījās Latvju mākslinieku biedrības, Kultūras fonda, kā arī citu organizāciju rīkotajās izstādēs, gūstot ievērību ar akvareļtehnikā gleznotām fantāzijas ainām un orientāliem motīviem. Mākslai Mangolds pievērsās arī izsūtījuma gados, iemūžinot neskaitāmos akvareļos skarbo Noriļskas vidi.

Atslēgvārdi: Herberts Mangolds, akvarelis, glezniecība, grafika, Latvijas armija, Latvijas Mākslas akadēmija, padomju režīma īstenotās represijas


Symbiosis of Art and Political Power of the 20th Century in the Life and Creative Activity of Herberts Mangolds, Artist and Latvian Army Officer

Monta Gintere
Bc. art., master’s student at the Art Academy of Latvia,
Department of Art History and Theory

Abstract
The research provides an insight into the personality of the lesser-known artist and Latvian Army officer Herberts Mangolds. Along with the service, he studied at the Art Academy of Latvia, graduating from the Graphic Art Master Class in 1933. Although Mangolds’ creative work in the 1920s and 1930s was largely involved with the military service, he also made designs for the porcelain commissioned by the Kuznetsov Factory, participated in exhibitions organized by associations, as well as by the state, gaining attention with fantasy scenes and oriental motifs. Mangolds also painted during his exile, capturing the harsh environment of Norilsk in watercolours.

Keywords: Herberts Mangolds, watercolour, painting, graphic art, Latvian Army, Art Academy of Latvia, Soviet repressions.