https://doi.org/10.22364/lu.szk.4.rk.02​​​​​​​ | 16-24 | PDF

Oreola efekts – lietderīgs rīks personāla piesaistē

Halo Effect – a Helpful Tool in Recruitment

Ilze Buša
Latvijas Universitātes Biznesa vadības un ekonomikas fakultātes doktora studiju programmas “Ekonomika un uzņēmējdarbība” studente

Anotācija
Darba devējiem dažādu iemeslu dēļ kļūst arvien grūtāk piesaistīt personālu saviem uzņēmumiem, un tas mudina meklēt jaunus veidus, kā rezultatīvi risināt šo problēmu. Darba devēja tēls un personāla piesaistes mārketings ir vieni no biežāk izmantotajiem rīkiem, lai apmierinātu organizācijas vajadzības pēc papildspēkiem sīvajā konkurencē. Tie ļauj stimulēt personāla piesaistes ātrumu, kā arī pārliecināt mērķa kandidātus par attiecīgās vakances izvēli potenciālā darbinieka karjeras ceļā. Šo rīku nozīmība ir plaši pētīta gan Latvijā, gan citviet pasaulē, un ir pierādīts, ka ir iespējams būtiski ietekmēt personāla vadības rādītājus, uzlabojot darba devēja tēlu un īstenojot personāla piesaistes kampaņas. Tomēr nav pētījumu, kuri izvērtē, vai šie rīki neizraisa nepamatotus aizspriedumus potenciālajiem darbiniekiem jeb oreola efektu, kā rezultātā darba devējs sasniedz savus izvirzītos personāla piesaistes mērķus.
Personāla piesaistē ir daudz faktoru, kuri ietekmē cilvēkresursu piesaistes procesus, piemēram, darba tirgus izmaiņas, nozares attīstība, uzņēmuma reputācijas izmaiņas un daudzi citi. Lai varētu veikt iespējami visaptverošu analīzi un ņemt vērā visus ietekmējošos faktorus, tika izmantota ekspertu intervijas metode, kas sniedza kvalitatīvus datus un ļāva iegūt daudzpusīgu vērtējumu no ekspertiem.
​​​​​​​Ekspertu aptaujas rezultāti liecina, ka gan darba devēja tēlu veicinošas aktivitātes, gan personāla piesaistes mārketings var izraisīt oreola efektu. Lai gan vairums ekspertu norādīja, ka oreola efekts varētu būt vērtīgs, jo ļauj sasniegt vēlamos rezultātus, ir nepieciešama padziļinātāka izpēte par tā ietekmi uz darba ņēmējiem un darba tirgu kopumā.

Atslēgvārdi: personāla piesaiste, personāla vadības mārketings, personāla piesaistes mārketings, oreola efekts.


Elementum. 2022. gada LU studentu zinātniskās konferences rakstu krājums. Sastādītāja Laura Dace Pakalniete. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2024. 206 lpp.